Partnerzy serwisu:
Komunikacja

ZTM Kielce zmienia warunki przetargu po odwołaniach MPK Kielce i PKS Gostynin

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
26-08-2025
Ostatnia modyfikacja:
25-08-2025
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
ZTM Kielce zmienia warunki przetargu po odwołaniach MPK Kielce i PKS Gostynin
fot. ZTM Kielce Facebook
Przetarg ZTM Kielce na obsługę 24 nowych elektrobusów Solarisa – z rocznym przebiegiem aż 1,5 mln km – wywołał burzę. Po odwołaniach MPK Kielce i PKS Gostynin miasto doprecyzowało warunki postępowania, wprowadzając m.in. wymóg autoryzacji bazy przez Solarisa i pełne pakiety dokumentacji technicznej. Najważniejsze zarzuty przewoźników jednak pozostały nierozstrzygnięte.

Przetarg na obsługę 24 nowych elektrobusów Solarisa – ciągle jeszcze w produkcji – od początku wzbudził kontrowersje. MPK Kielce i PKS Gostynin skierowały sprawę do KIO, wskazując na liczne błędy w dokumentacji i utrudnienia dla potencjalnych wykonawców. Zarząd Transportu Miejskiego opublikował w odpowiedzi zmienione warunki postępowania i odpowiedzi na pytania przewoźników. Część wątpliwości rozwiano, ale kluczowe kwestie pozostały bez zmian.

Spór o linie i waloryzację

Najpoważniejszy zarzut MPK dotyczy objęcia przetargiem linii nr 13 i 24, które są już obsługiwane przez miejską spółkę na podstawie obowiązującej umowy do 2027 r. ZTM nie zmienił stanowiska – uznał, że linie mogą być przedmiotem nowego kontraktu, a ewentualny konflikt z trwającą umową będzie rozstrzygać KIO.

Podobnie bez zmian pozostały zasady waloryzacji wynagrodzenia: maksymalnie 25% w całym okresie obowiązywania kontraktu i 1–5% rocznie. Postulaty przewoźników, by umożliwić częstszą aktualizację stawek (co pół roku) i zwiększyć limit do 50%, zostały odrzucone. Miasto argumentuje, że przyjęte zasady odpowiadają praktyce innych samorządów i mają chronić stabilność budżetu.

Baza i serwis – nowe doprecyzowania

Odpowiadając na zarzuty PKS Gostynin o brak danych technicznych, ZTM wprowadził do dokumentacji załącznik nr 13, zawierający szczegółową listę specjalistycznych narzędzi i urządzeń wymaganych do obsługi elektrobusów Solaris. Wykonawcy otrzymali także załącznik nr 5, precyzujący zakres czynności, jakie mogą wykonywać autoryzowane warsztaty serwisowe. To rozwiewa część wątpliwości dotyczących kosztów i sposobu organizacji zaplecza technicznego.

Jednocześnie podtrzymano wymóg lokalizacji bazy eksploatacyjnej na terenie Kielc. Miasto nie dopuściło możliwości serwisowania pojazdów w promieniu 20 km od miasta ani w zewnętrznych, certyfikowanych punktach. Nadal obowiązuje też obowiązek uzyskania autoryzacji serwisowej Solarisa dla bazy kandydata.

Dokumentacja i obsługa techniczna

ZTM potwierdził, że wykonawcy otrzymają pełne pakiety instrukcji obsługi, harmonogramy przeglądów i warunki gwarancji – co było jednym z głównych postulatów PKS. Wcześniej te informacje miały być przekazywane dopiero po podpisaniu umowy.

Doprecyzowano również kontrowersyjny zapis o możliwości rozwiązania umowy w razie „powtarzających się przypadków nienależytego wykonania”. W nowej wersji SWZ wskazano, że chodzi o co najmniej trzy takie przypadki w ciągu 12 miesięcy.

Terminy i kary

Nie zmieniono za to terminu przygotowania do świadczenia usług – nadal jest to maksymalnie pięć miesięcy. ZTM zaznaczył jedynie, że inwestycje w bazę i infrastrukturę techniczną mogą być rozpoczęte jeszcze przed podpisaniem umowy, na ryzyko przyszłego wykonawcy.

Bez zmian pozostały też wysokie kary umowne – 20% wartości kontraktu za brak zgodności bazy z wymaganiami. Postulat PKS, by obniżyć je do 5% lub wprowadzić okres naprawczy, został odrzucony.

Ostateczne rozstrzygnięcie należy teraz do Krajowej Izby Odwoławczej, która zdecyduje, czy argumenty przewoźników są wystarczające do unieważnienia części zapisów. Jeśli KIO przyzna rację odwołującym, ZTM będzie musiał zmienić warunki, a cała procedura się wydłuży. Jeśli jednak obecna dokumentacja zostanie utrzymana, przyszły operator elektrobusów będzie musiał sprostać rygorystycznym wymogom technicznym i organizacyjnym, narzuconym przez miasto.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Kielce wybierają elektryczne Solarisy

Komunikacja

Kielce wybierają elektryczne Solarisy

Jakub Rösler 10 stycznia 2025

Kielce blisko swoich pierwszych autobusów elektrycznych

Komunikacja

Kielce kupują swoje pierwsze elektrobusy. Od razu 24 autobusy

Komunikacja

Kielce i powakacyjne zmiany rozkładów jazdy

Komunikacja

Kielce i powakacyjne zmiany rozkładów jazdy

Redakcja/inf. pras. 25 sierpnia 2023

Kielce z umową na przewozy pasażerskie. I to nie z MPK

Prawo & Finanse

Zobacz również:

Kielce wybierają elektryczne Solarisy

Komunikacja

Kielce wybierają elektryczne Solarisy

Jakub Rösler 10 stycznia 2025

Kielce blisko swoich pierwszych autobusów elektrycznych

Komunikacja

Kielce kupują swoje pierwsze elektrobusy. Od razu 24 autobusy

Komunikacja

Kielce i powakacyjne zmiany rozkładów jazdy

Komunikacja

Kielce i powakacyjne zmiany rozkładów jazdy

Redakcja/inf. pras. 25 sierpnia 2023

Kielce z umową na przewozy pasażerskie. I to nie z MPK

Prawo & Finanse

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij